Wijkbericht 23 augustus

Gezamenlijke diensten met de Bethlehemkerk

De zes zondagen van samen kerken liggen al weer achter ons. Bij drie van de zes diensten was ik aanwezig. Een als kerkganger en twee als voorganger. Mijn indruk is dat dit door velen als winst wordt beschouwd. Zes zondagen een volle kerk, dat zingt lekker en preekt goed. We kunnen het ook anders duiden: dat het goed is om elkaar en elkaars gebruiken te leren kennen. Dat het de gelegenheid geeft elkaar als leden van de verschillende wijken te zegenen. Prachtig om dat te doen in het huis van God, voor het aangezicht van onze Heer. Waar eerst gezongen, gebeden en gepreekt is ontstaan na de dienst ontmoetingen die zonder deze gezamenlijkheid niet hadden kunnen plaatsvinden. Dat lijkt mij winst.

Dinsdag 30 augustus, 19.30 uur: Moderamen (kerk).

Woensdag 31 augustus en 7 september, 20.00 uur: Doopkring.

Vrijdag 2 en zaterdag 3 september: Landelijke Pioniersretraite kernteam Vitamine G.

Dinsdag 6 september, 19.45 uur: Kerkenraad.

Doordenkertjes

Naar aanleiding van 1 Korinthe 8: 3

‘Geloof gaat niet over jouw kennis van God,

maar over God die jou kent.’

‘Als God iemand de maat neemt,

meet Hij niet de omvang van zijn hoofd,

maar de omvang van zijn hart.’

Ds. Gerard Kansen

New Wine zomerconferentie

Op 14 augustus heb ik zowel in de gezamenlijke ochtenddienst met de Bethlehemkerk als bij Vitamine G mijn ervaringen mogen vertellen over de zomerconferentie van New Wine. New Wine is een organisatie die streeft naar geestelijke vernieuwing van de kerken in Nederland. Hiertoe wordt onder andere de jaarlijkse Zomerconferentie georganiseerd, die wordt gehouden in Biddinghuizen en een week duurt. Ook dit jaar hebben we met een kleine groep de conferentie bijgewoond en de hele week gekampeerd. Voor mij was het de derde keer dat ik meeging. Hoe ziet deze week er uit? Elke dag wordt gestart en afgesloten met een viering, waarbij er eerst met elkaar wordt gezongen en daarna volgt een spreker. Tussen de vieringen door zijn er workshops te volgen. Maar je kunt uiteraard ook even een kopje koffie gaan drinken of bij je tent gaan zitten. Daarvoor is volop gelegenheid. Mijn ervaring is dat de sprekers een goed verhaal hebben, vaak ook heel enthousiasmerend en aanstekelijk. Ook dit keer vond ik de inhoud sterk. Aanvankelijk had ik drie jaar terug wat schroom om mee te gaan, die met name te maken had met de massaliteit; er waren dit jaar zo’n 5000 kampeerders en 2500 daggasten. Daarnaast verwachtte ik daar, oneerbiedig gezegd, een vorm van ‘happy clappy’ aan te treffen. Maar mijn schroom bleek niet nodig, ‘happy clappy’ heb ik niet ervaren en de grote groep mensen is juist een aspect dat de conferentie zo bijzonder maakt. Je ervaart even heel sterk onderdeel te zijn van een groter geheel van mensen. Mensen met dezelfde worstelingen en valkuilen. Maar ook met een soortgelijk verlangen, naar een leven dichterbij Jezus. Dat heb ik tot nu toe als heel bemoedigend ervaren en kijk ook dit jaar weer met veel plezier terug op de conferentieweek.

Aanstaande zondag zal ook Rianne haar ervaringen vertellen. Een uitgebreider verslag kunt u lezen in het Diependaalcontact van september.

Annemarie Biebericher

Kunst in de Diependaalse kerk

Ans Schutten houdt in de achterzaal van de kerk een expositie van haar werk. Zij is in 1941 in Almelo geboren en volgde van 1970-1973 aan de toenmalige Amsterdamse Mode Academie aan de Keizersgracht in Amsterdam een creatieve opleiding. Daarna heeft ze diverse teken- en schilderlessen voor landschappen en portretten gevolgd bij Frans Boers en Marian Gerretsen. In 1997 vestigde ze zich als zelfstandig schilderes. Ans haalt de inspiratie voor haar tekeningen en olieverfschilderijen voornamelijk uit de natuur in binnen- en buitenland. Vaak vindt ze haar onderwerpen tijdens reizen naar het prachtige Canarische eiland La Palma, waar ze vanaf 1996 regelmatig komt. Op dit eiland had ze tweemaal een tentoonstelling en bij diverse particulieren en bedrijven daar hangen verschillende werken van haar. Naast de landschappen maakt ze, al dan niet in opdracht, portretten. Sinds 2003 doet ze mee aan de Kunstronde Vecht en Plassen, die ieder jaar wordt gehouden in het derde weekend in mei. Op haar website ”www.ansschutten.nl” kunt u meer van haar en haar werk te weten komen. Voor verdere informatie via e-mail “ansschutten@gmail.com” of telefonisch tel. 035 – 58239000 / 06 12322054 .

Wietske Reitsma

14 augustus: Vit. G € 68,20.

21 augustus: 1. € 214,05; 2. € 148,70; 3. € 163,95. *)

*) de opbrengsten van deze collecten hebben betrekking op de gezamenlijke dienst van Bethlehemkerk en Diependaalse kerk.