Wijkbericht 4-6-2020

Bij de diensten

Met de hele PG Hilversum hadden we dit seizoen een jaarthema ‘Rondom Jezus’. Bij dat thema hoorden drie prekenseries. De eerste over de ‘Ik-ben’-uitspraken van Jezus uit het Johannesevangelie. De tweede serie ging over de kruiswoorden in de 40-dagentijd. Vanaf 7 juni begint de laatste serie. Deze gaat over radicale woorden van Jezus.

Vaak zijn de woorden die Jezus sprak bemoedigend en vol troost. Maar even vaak zijn ze scherp en soms zelfs hard. Er zijn stugge, weerbarstige uitspraken van Jezus, die we maar liever overslaan, omdat we niet goed weten wat we ermee moeten. In deze prekenserie leggen we ons oor juist bij die woorden te luister. Wat wil Jezus ermee zeggen tegen ons vandaag?

De volgende diensten staan in het teken van die serie:

7 juni: Ds. G.J. Wisgerhof gaat in deze dienst voor. Hij leest met ons Johannes 3 over Nikodemus. ‘Alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien’, zegt Jezus daar. Maar wat betekent dat eigenlijk, ‘opnieuw geboren worden’?

14 juni: In deze dienst gaat ds. W. Nijsse voor. We horen Lukas 9,57-62. Het gaat over het volgen van Jezus. Maar is er eigenlijk wel iemand geschikt om Jezus echt na te volgen? Of zijn we te sterk verkleefd aan het leven van elke dag?

21 juni: Deze dienst zal worden geleid door Ds. B. van ’t Veld uit Vaassen.

28 juni: De voorganger in deze dienst is Ds. G. Bikker uit Harderwijk.

5 juli: Deze zondag horen we Lukas 12,49-53. Daar zegt Jezus: ‘Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.’ Dat is geen zin die we van Jezus zouden verwachten. Ds. W. Nijsse gaat ons voor in het beluisteren van deze tekst.

12 juli: Ds. J.W. Scheurwater gaat voor in deze dienst. De tekst is Matteüs 19,16-26. Jezus zegt daar: ‘Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ Wat staat ons als welvarende Nederlanders te doen?

19 juli: Deze zondag sluiten we de serie af met Marcus 12,13-17. Jezus krijgt hier een strikvraag voorgeschoteld en geeft een raadselachtig antwoord. Ds. W. Nijsse gaat voor in deze dienst.

Zomerdiensten met de Bethlehemkerk

Komende zomer hebben we weer 6 kerkdiensten die we samen met de Bethlehemkerk houden. Vanaf zondag 5 juli tot en met zondag 9 augustus vieren we de diensten samen. Op zondag 26 juli zijn ook de Morgenster- en de Regenbooggemeente bij deze samenwerking betrokken. Vanwege de bijzondere omstandigheden hebben we besloten om deze diensten dit jaar allemaal in de Bethlehemkerk te laten plaatsvinden. Daar is namelijk een videoverbinding. U kunt dus meekijken via het kanaal van de Bethlehemkerk. De diensten worden via het kanaal van de Diependaalsekerk echter ook als audio uitgezonden. U kunt dus ook op de website van onze gemeente terecht om mee te luisteren. We zien uit naar mooie diensten met elkaar. Twee verschillende wijkgemeentes, maar verbonden en één in onze Heer Jezus Christus.

Nieuwe stoelen

Op vrijdag 8 mei zijn de nieuwe stoelen voor de kerkzaal geleverd. Het ziet er prachtig uit, maar door de coronacrisis heeft u ze nog niet kunnen zien. Het zijn stoelen van donker bruin hout met daarop een licht blauwe gestoffeerde zitting. Een klein deel van de stoelen is voorzien van een bruine gestoffeerde zitting. Deze kleuren passen goed bij de kleuren in het interieur van de kerkzaal. Op deze manier is er een speels, maar toch rustig geheel gecreëerd.

Bij de eerste dienst die weer met de hele gemeente in het gebouw gehouden mag worden zitten we er dan weer netjes bij.

Dank aan iedereen die heeft meegewerkt en meegedacht aan het selecteren en samenstellen van de stoelen.

Maurice de Jong