Collecte voor noodhulp in Oekraïne

Waar we bang voor waren, is gebeurd: het is oorlog in Oekraïne. Dit betekent groot leed, angst en onzekerheid voor de mensen daar. Ons hart en onze gebeden gaan naar hen uit!

Kerk in Actie staat in nauw contact met kerken en partnerorganisaties in Oekraïne. Natalia Shalata van partnerorganisatie LEF is erg bezorgd: “We hebben al weken te maken met aanvallen van hackers, desinformatie en provocaties. Met de Russische inval van gisternacht is alles heel onzeker geworden, voor ons allemaal. Zo’n grootschalige aanval hadden we niet verwacht, heel Oekraïne wordt geraakt door de aanvallen. Vliegvelden zijn bestookt, we horen van dodelijke slachtoffers. Een vreselijke situatie.”

De situatie in Oekraïne kan snel verder escaleren. De nood was er al – in acht jaar oorlog zijn al 1,3 miljoen mensen in eigen land ontheemd geraakt -, maar wordt nu heel groot. De vluchtelingenstroom neemt toe in omvang. Vanuit de dorpen in Oost-Oekraïne vluchten mensen in groepen naar het westen, op zoek naar veiligheid.

LEF blijft waar nodig hulp bieden in de Oekraïense dorpen, vangt de vluchtelingen die onderweg zijn op en voorziet hen van voedsel, onderdak en transportmiddelen. Natalia: “We blijven alles doen wat we kunnen om mensen hier te helpen.”

Kerk in Actie werkt al jarenlang samen met kerken en christelijke organisaties in Oekraïne. Zij hebben onze steun harder nodig dan ooit!

Daarom vragen we u dringend om uw gebed voor de mensen in Oekraïne en om een extra gift voor noodhulp.

We realiseren ons dat we nog maar kort geleden een oproep deden voor een extra gift. Toch doen we, gezien de nood en de vraag om hulp van onze partners in Oekraïne, weer een beroep op u. We hopen dat u opnieuw bereid bent een (extra) collecte of een bijdrage uit uw reserves te bestemmen voor hulp aan onze Oekraïense broeders en zusters.

U kunt uw bijdrage overmaken via de rode link of via rekeningnummer NL 89 ABNA 0457 457 457 o.v.v. noodhulp Oekraïne.

Samen zijn we de kerk in actie. Hartelijk dank voor uw betrokkenheid.