Gezonde gemeente 2e fase

Na de twee inspirerende gemeenteavonden met Bert Bakker rond dit thema is de kerkenraad bezig verdere invulling te geven aan de uitkomsten. Daarvoor is een commissie gevormd (Cor van Asselt, Theo Biebericher, Annette Hartog en Gerard Kansen) die inmiddels twee gesprekken hebben gevoerd met vertegenwoordigers van de IZB (een zendingsorganisatie binnen de PKN). In het onderstaande treft u een deel aan van het verslag dat is gemaakt van een van die gesprekken. Inmiddels heeft ook de derde bijeenkomst van het Gezonde Gemeente project plaatsgevonden op zondag 29 november jl.

Die bijeenkomst is door velen zeer op prijs gesteld, omdat we daar op een ongedwongen manier konden spreken over ons geloof. Hoewel we dat niet zo gewend zijn, hebben velen dat als heel positief ervaren. De vragen die het uitgangspunt van het gesprek waren, luidden als volgt:

1. Verleden: wie of wat heeft u geholpen om bij het geloof betrokken te raken?

2. Heden: wat inspireert u om met God te leven?

3. Toekomst: wat verlangt u in uw relatie met God?

Het is de bedoeling om in het voorjaar een vervolg bijeenkomst te beleggen, waarbij de nadruk zal liggen op het naar buiten treden als gemeente. Wij doen dat door eerst te kijken naar de DVD, ‘Voor hen, een film met een missie’. Deze film bestaat uit herkenbare verhalen van gewone gelovigen uit de Protestantse gemeente te Nigtevecht en vier deskundigen. Het is geen succesverhaal, want daar is de situatie en zijn de vragen te complex voor, maar wel een verhaal met de verwachting dat de kerk ook in deze tijd en cultuur kansen heeft om mensen te bezielen én te bereiken met de beloften en woorden van God. Nadat wij die film hebben gezien willen we met elkaar delen wat dat met ons heeft gedaan en hopen wij verdere concrete voorstellen te kunnen doen. Voorstellen die zijn opgekomen uit de twee kenmerken die voor onze gemeente aandacht behoeven, te weten ‘bezield door geloof’ en ‘een naar buiten gerichte blik’.

Cor van Asselt, Theo Biebericher,

Annette Hartog, Gerard Kansen