Hilversumse benefiet slachtoffers aardbevingen

Een uniek gezelschap van artiesten en sprekers treedt aanstaande zondag op tijdens de grote Hilversumse benefiet voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. De bijeenkomst is bedoeld om geld in te zamelen en samen te komen om met elkaar steun te bieden aan hen die door de vreselijke ramp zijn getroffen. De benefiet vindt plaats op 19 februari van 14u00 tot 16u00 in de Bethlehemkerk aan de Loosdrechtseweg 263 in Hilversum. De inloop is om 13u30.

Bewonersinitiatief

De bijeenkomst is een bewonersinitiatief in samenwerking met de Hilversumse Raad van Kerken, de gemeente Hilversum en het Humanistisch Verbond Hilversum. De muzikanten Gharib Ali, Ersoy Demir en Grup Türkü, nationaal en internationaal bekend, spelen belangeloos.

Muzikanten

Gharib Ali is een bekende zanger en ud-speler uit Aleppo. Hij is 20 jaar geleden naar Nederland gevlucht en ondersteunt nu slachtoffers in Syrië via zijn familie en vrienden die daar nog steeds wonen. Hij speelt klassiek arabische, maar ook een mix van oosterse en westerse muziek.
Ersoy Demir is een Turks-Nederlandse zanger, geboren in Hilversum. Met zijn veelzijdige stem zingt hij van Turkse arabesk tot Nederlandse smartlappen. Zijn slogan is: ‘Muziek verbindt en verbroedert’.
De populaire Turkse Grup Türkü brengt met Turkse traditionele instrumenten (saz) en moderne westerse klanken Turkse volksliederen. De band bestaat sinds 1998.

Sprekers

Burgemeester Gerhard van den Top opent de bijeenkomst. Tweede Kamerlid Kati Piri vertelt over de Europese en landelijke bijdragen aan de hulpverlening in het rampgebied. Bestuurslid Derya Delice van de stichting Alevitische Cemevi spreekt een dankwoord uit. Jan Willem Meinsma van de Hilversumse Raad van Kerken leidt de bijeenkomst.

Tijdens de bijeenkomst is een QR-code beschikbaar en wordt er gecollecteerd. De opbrengst van de bijeenkomst wordt volledig overgemaakt aan giro555.
De benefiet wordt live gestreamd via het YouTube kanaal van de gemeente Hilversum en via kerkdienstgemist.nl.