Jan de Leede kandidaat voorzitter Algemene kerkenraad

Dr. Jan de Leede is beschikbaar voor de functie van voorzitter van de Algemene kerkenraad van de Protestantse gemeente Hilversum (PgH). Op 28 juni neemt de kerkenraad daarover een besluit. De benoeming geldt voor vier jaar per 1 september aanstaande.

Ook de benoeming van een nieuwe secretaris staat op de agenda van 28 juni. Al eerder liet dominee Erik van Halsema weten zich daarvoor kandidaat te stellen als de functie van voorzitter is ingevuld. Voor beide functies zijn er geen andere kandidaten.

Jan de Leede was eerder lid en voorzitter van de wijkkerkenraad van De Morgenster in Hilversum Noord-Oost. Samen met echtgenote Janneke de Leede is hij actief in De Morgenster. Hij vervult diverse bestuurlijke functies, waaronder voorzitter van stichting Cantate op de Brink, voorzitter stichting City of Life en voorzitter Broodfonds Broodbank. Als partner geeft De Leede leiding aan het adviesbureau ModernWorkx en is hij als universitair docent HRM verbonden aan de Universiteit Twente.

De functies van preses (voorzitter) en scriba (secretaris) zijn sinds september vacant. Momenteel worden de functies waargenomen door Han Monsees (uitvoerend scriba) en Erik van Halsema. Van Halsema is tijdelijk voorzitter op grond van het reglement dat voorschrijft dat bij een vacante voorzitterszetel de predikant-vertegenwoordiger in het Breed moderamen (dagelijks bestuur van de Algemene kerkenraad) de functie van preses waarneemt.