Wijkbericht 19 oktober

Twee jaar missionair predikant

Het beroep vanuit Hilversum heb ik persoonlijk als een ‘roeping’ ervaren. Hoewel het een stap in geloof was om naar een kleine, verouderde gemeente te gaan met een vaste aanstelling van (slechts) 75%, is het goed om te ontdekken dat ik in mijn roeping bevestigd word. Ik maak dat op uit de ontwikkeling binnen de gemeente, de goede samenwerking met de kerkenraad en de reacties die ik ontvang van mensen binnen en buiten de wijkgemeente. Toch ervaar ik regelmatig het gevoel klem te zitten. Klem tussen de verwachtingen van wat een predikant (traditioneel) behoort te doen én de missionaire uitdagingen waar de gemeente voor staat en waarvoor ik ben ‘aangenomen’. Ik ervaar die klem omdat ik voor 75% van de werktijd wijkpredikant en voor 25% missionair predikant ben. Deze verdeling impliceert dat ik minder tijd te besteden heb aan het reguliere wijkwerk, zoals in de beroepsbrief staat: “Binnen de 75 % werktijd zal de predikant zich richten op de volgende werkzaamheden: evangelieverkondiging, crisispastoraat en gemeenteopbouw. Voor de volgende onderdelen van het dienstwerk is een andere voorziening getroffen, te weten: ouderenpastoraat en kringwerk.”

Ik heb mij de afgelopen 2 jaar met de eerste drie dingen beziggehouden, maar daarnaast vraagt ook het ouderenwerk en kringwerk toch veel tijd. Bovendien is intensief aandacht gegeven aan het ontwikkelen van nieuw (missionair) beleid, met het plan ‘Op weg naar een meer gezonde(n) gemeente’ als resultaat. Nu we uitvoering gaan geven aan de vijf voornemens uit dit plan, dringt de vraag zich op hoe nu de verhouding van werkzaamheden de afgesproken balans krijgt. Het is duidelijk dat nieuw beleid veel (creatieve) energie kost en dat we/ik daarom keuzes zullen/zal moeten maken qua tijdsbesteding. Concreet houdt dat in dat ik met name voor het gewone bezoekwerk minder beschikbaar ben en dat wij meer verantwoordelijk worden naar elkáár om te zien. Zodoende komt meer tijd beschikbaar om als missionair predikant contacten te leggen en onderhouden met mensen die open staan voor het evangelie, maar de weg van en in kerk en geloof nog niet weten. Zo kunnen we met elkaar bouwen aan de geestelijke vernieuwing van de gemeente van Christus, die samenkomt in de Diependaalse kerk.

Dinsdag 26 oktober, 19.45 uur: Kerkenraad

Zondag 31 oktober, 11.30 uur: Moment van gebed en aanbidding

Maandag 1 november, 19.15 uur: Catechese

Dinsdag 2 november, 20.00 uur: Bijbelkring ‘Wie is Jezus?’

Donderdag 4 november, 20.00 uur: Leeskring Tom Wright ‘Verrast door hoop’, deel I. (Vermeerlaan 34)

Doordenkertje

Als er geen visioen is, wordt een gemeenschap teugelloos.

(Spreuken 29: 18)

ds. Gerard Kansen

Van uw diaconie

Zondag 31 oktober a.s. mogen wij als wijkdiaconie weer zelf het doel bepalen waarvoor de collecte bestemd is. Dit keer is gekozen voor een project in Peru in het centrum van de hoofdstad Lima. Er zijn daar veel problemen: 25% van de gezinnen zijn éénoudergezinnen en er zijn tientallen jeugdbendes. De presbyteriaanse gemeente onder de naam “Luz y Vida” wil de mensen helpen bij het opzetten van een multifunctioneel centrum waar men mensen kan ontvangen voor gesprekken en counseling, alsmede cursussen organiseren en mensen in nood (tijdelijk) opvangen.

Voor dit werk is geld nodig. Met de collecte van “Diependaal” kunnen wij dit mooie werk steunen.

Namens uw diaconie,

J.C. van der Luijt.

Medewerkersmiddag

Zoals bekend wordt eens in de twee jaar een middag georganiseerd voor de vrijwilligers in onze kerk. Deze medewerkersmiddag vond dit jaar op 9 oktober jl. plaats. Er waren ruim 70 personen aanwezig. Na koffie/thee te hebben gedronken, werd de bezoekers verzocht 84 hebbedingetjes (knuffels, ballonnen etc.), die in het kerkgebouw verstopt waren, te gaan zoeken. De gevonden spulletjes moesten worden ingeleverd inruil voor een letter. Met deze letters werd uiteindelijk een tekst gevormd, t.w. :”Vrijwilligers, mede door jullie onderlinge solidariteit blijft de wijkgemeente Diependaal overeind”. Bovendien konden de medewerkers een bezoek brengen aan de modelbaan van de “Omroep modelspoor club”, die gehuisvest is op de zolder van het kerkgebouw. Enkele leden van de club hadden er voor gezorgd dat diverse treinen op de baan reden. Over hetgeen op de modelbaan te zien was en de uitleg die de clubleden gaven waren de bezoekers zeer enthousiast. Daarnaast brachten enkele mensen, tijdens deze middag, een roos naar gemeenteleden die, door ouderdom of ziekte, aan huis gebonden zijn. Dit initiatief werd zeer gewaardeerd. Aan het eind van de middag kon worden deelgenomen aan het door Rob Versteeg op voortreffelijke wijze verzorgde buffet. Om rond 20.00 uur ging een ieder voldaan weer huiswaarts. Er kan worden teruggezien op een zeer geslaagde medewerkersmiddag.

Theo Biebericher

Diependaal-Vocaal

Ons koor begint op maandagavond 25 oktober met het repeteren van de kerstliederen, die op 1e kerstdag ten gehore zullen worden gebracht. De repetities vinden, zoals gebruikelijk, van 20.00 uur tot 22.00 uur plaats in de achterzaal van de kerk. De overige avonden zijn gepland op 1, 8, 22 en 29 november; 6, 13 en 20 december. Een ieder die het leuk vindt te zingen, wordt uitgenodigd mee te doen. Ik ben te bereiken per telefoon nr. 6853982 en per e-mail : biebericher@kpnplanet.nl

Theo Biebericher

Opbrengst collecten

10 oktober: 1. € 110,65; 2. € 91,15; 3. € 98,30.

17 oktober: 1. € 99,55; 2. € 60,85; 3. € 106,95.