Wijkbericht 21 juni

Randvoorwaarden voor het slagen van de missionaire droom

Om de droom te doen slagen is nodig dat een aantal mensen inhoudelijk en organisatorisch deze missionaire diensten draagt. Wij kiezen op dit moment voor een eenvoudige structuur, waarvoor we zo weinig mogelijk ‘menskracht’ verliezen in een nieuw vergadercircuit. Het zou mooi zijn als het voor de zomer lukt een aantal praktische zaken voor de missionaire diensten rond te hebben. Het idee is om voor de verschillende onderdelen van de diensten (crèche, kinderwerk, muziek, ontvangen van gasten, koffie zetten, beamen) mensen te benaderen met de vraag of zij zich incidenteel beschikbaar willen stellen voor een taak. Dus als u gevraagd wordt een keer in te springen voor het een of het ander, dan hoop ik dat u daar positief op zult reageren.

Start en evaluatie

Het ligt in de bedoeling om vanaf september 2011 twee keer per maand missionaire diensten aan te bieden. Elke tweede en vierde zondag van de maand zal deze dienst om 12.00 uur in de Diependaalse kerk gehouden worden. Na één jaar en na twee jaar zal een evaluatie plaatsvinden. Bij deze evaluaties zullen ook bezoekers van de diensten betrokken worden. Bij de evaluatie willen wij niet alleen kwantitatieve gegevens meten, maar ook kwalitatieve aspecten laten meewegen. Het gaat dus niet alleen om het getal, maar ook zaken als: komen de inhoudelijke aspecten en de centrale elementen van de diensten voldoende tot hun recht? Worden mensen geholpen in de groei naar geestelijke volwassenheid? Is er sprake van onderlinge betrokkenheid en voelen mensen zich verantwoordelijk voor elkaar? Lukt het voldoende om vanuit deze basis naar buiten te treden? Is de menskracht en zijn de middelen toereikend? In het volgende kerkblad zullen wij de naam van het project vermelden en in het kort iets delen over het gesprek dat over het nieuwe missionaire initiatief in de Algemene Kerkenraad van 27 juni 2011 is gevoerd.

Maandag 4 juli, 19.30 uur: Missionaire werkgroep, consistorie

Een beetje ingewikkeld doordenkertje deze keer

“Het Christelijk geloof komt als geen andere spirituele stroming tegemoet aan een verlangen naar een bewust leven, naar een bewust in-de-wereld-zijn. En dit, juist door niet van deze wereld te worden. De makkelijke meningen en pasklare antwoorden en oordelen die mensen van vandaag de hele dag al om zich heen horen, verstommen in het geloof. De boodschap van Christus is geen deuntje dat je door het mee te stampen makkelijk uit je hoofd leert, geen in het gehoor liggende meezinger voor de massa en een aandoenlijk slaapliedje mag het al helemaal niet worden.

De boodschap van Christus is een partituur en iedereen zal, door zich er langdurig mee te verbinden, tot andere interpretaties komen; zoals je van geen van de vier evangelisten kunt zeggen ‘Die alleen schreef het enige juiste ooggetuigenverslag’, zo kun je evenmin zeggen dat de ene lezing beter is dan de andere: hooguit dat de ene zorgvuldiger en genuanceerder is dan de andere. En ook dat heeft te maken met de vraag: willen we wat gebruiksaanwijzingen, levenswijsheden en praktische tips uit het verhaal halen, of willen we dag na dag, een levenlang ontdekken wat er allemaal in en tussen de woorden leeft, als leerlingen in een voortdurende masterclass, verzameld in de liefde voor die goddelijke Vriend?”

(uit een lezing van Désanne van Brederode, schrijfster en filosofe)

ds. Gerard Kansen

Bedankje

Mede namens Henk, wil ik een ieder heel veel dank zeggen voor het meeleven in deze moeilijke periode. Door de bloemen, kaarten, telefoontjes etc. voel ik mij gesterkt en gesteund door zoveel warmte om mij heen.

In verbondenheid, Els Mauritz-de Graaff.