Wijkbericht 24 mei

Vervolg op de droom van de Diependaalse kerk

Om meer inzicht in de leefwereld van mensen te krijgen, is een bezoekproject gestart. Waar bevinden zich de verlangens, zorgen en vragen van de mensen om ons heen? En op welke manier geven zij hun leven zin? Gaandeweg hopen wij zo te ontdekken waar wij mensen het beste mee kunnen dienen. Het uitgangspunt van deze droom is: Jezus Christus is gekomen, heeft geleefd en geleden, is gestorven en opgewekt uit de dood, waardoor het Koninkrijk van God is aangebroken. Jezus Christus is onze Koning en onze Hoop en daarom zoeken wij zijn Koninkrijk en zetten ons daarvoor in met hart, mond en handen. Wij laten ons leiden door het gebed, zoals wij dat wekelijks uitspreken: “Onze Vader in de hemel . . . laat uw koninkrijk komen en uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel”. (Mattheüs 6: 9-10).

Wie willen wij bereiken met onze droom?

Het nieuwe missionaire elan is gericht op mensen die naast hun drukke bestaan zoeken naar meer voldoening in hun leven. Aangezien die doelgroep nogal breed is, onderscheiden wij twee fasen. In fase één is ons doel het bereiken van: 1. Mensen die binnen het huidige aanbod van de christelijke kerken in Hilversum te weinig aansluiting vinden voor hun protestantse én evangelische manier van geloofsbeleving. 2. Mensen die vanuit hun opvoeding, de christelijke basisschool of kindernevendienst, een link hebben met het christelijk geloof, maar op een gegeven moment zijn afgehaakt. 3. Mensen die qua vormen zich niet thuis voelen in de traditionele kerkdiensten en uitzien naar meer persoonlijke ontmoetingen, waaraan zij actief deelnemen. 4. Mensen die zoeken naar verdieping van hun leven en overwegen het christelijk geloof een kans te geven.

In fase twee het bereiken van: 1. Mensen die buiten de kring van de kerk vallen en met wie mensen uit fase 1 in contact zijn gekomen door hun werk en privéleven. 2. Mensen die in de wijk wonen en met wie contact is gelegd via het bezoekproject, cursussen, scholen, buurthuizen en eventueel andere maatschappelijke organisaties.

In de volgende kerkblad kunt u lezen hoe wij deze droom gestalte willen gaan geven.

Dinsdag 31 mei, 20.00 uur: Leeskring Tom Wright (slot), Hilvertsweg 240.

Doordenkertje

Onlangs bezocht ik een conferentie waar professor Philp Jenkins sprak. Hij vertelde dat de hoop wat betreft de toekomst van het Christelijk geloof in Europa ligt in met name twee dingen:

1. De komst van niet-westerse immigranten. Een groot deel van die immigranten is namelijk bewust christen. Op dit moment is in steden als Londen en Amsterdam de meerderheid van de kerkgangers van niet-westerse afkomst en worden de grootste kerken in steden als Brussel, Parijs en Kiev geleid door Afrikanen. Gezien de demografische ontwikkelingen zal dat proces zich versterken.
  2. De opkomst van het charismatisch (evangelicale) christendom. De groei van het christendom wereldwijd kan niet los gezien worden van de aandacht voor de dienst der genezing. Het succes van de Alpha-cursussen is daar een voorbeeld van. Dat zal op den duur ook de gevestigde kerken in Europa positief gaan beïnvloeden.

ds. Gerard Kansen

Verjaardagsfonds

Graag nodigen wij de medewerkers van het verjaardagsfonds uit om op dinsdag 31 mei, tussen 19.00 en 20.00 uur, in de achterzaal van de kerk de bijdragen voor het fonds in te leveren.

Bij voorbaat onze dank.

Familie Noort.

Bedankje

Graag wil ik iedereen bedanken die mij bemoedigd heeft door middel van een bezoekje, kaarten en belangstelling tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis en in de Beukenhof. Al dit meeleven heeft mij erg goed gedaan en ik ben dankbaar dat ik weer thuis kan zijn.

Met een hartelijke groet,

Jo Schreuders

Stichting Diependaal

Op dinsdag 10 mei vond in de achterzaal van de kerk de jaarvergadering van de stichting plaats. Het belangrijkste punt op de agenda was het voornemen om, gespreid over meerdere jaren, de kerk- en achterzaal wat meer aan te passen aan eisen van de huidige tijd. Het bestuur heeft, voor het maken van de benodigde plannen, de hulp ingeroepen van de binnenhuisarchitect Jaap Molenaar. Deze architect, die o.a. de kerkbesturen van de Wilhelminakerk en Spiegelkerk in Bussum van advies heeft gediend, is bereid gevonden ook het stichtingsbestuur ter zake te adviseren. Tijdens de vergadering werden diverse ideeën van mogelijke aanpassingen via de beamer getoond. Zoals bijvoorbeeld het wijzigen van het plafond en de verlichting in de achterzaal (De lichtarmaturen in de zaal zijn versleten een aan vernieuwing toe), het plaatsen van een glazen afscheiding met deuren ter vervanging van de bestaande vouwwand tussen de kerk- en achterzaal en  het (gedeeltelijk) verwijderen van de balustrades tussen de lager en hoger gelegen gedeelten van de kerkzaal. De aanwezigen waren over het algemeen zeer enthousiast over de getoonde mogelijkheden. Het bestuur van de stichting is daarom gevraagd de plannen verder uit te werken en te zijner tijd daarover nadere mededelingen te doen.

G.Th.Biebericher

15 mei: 1. € 78,70; 2. € 72,60; 3. € 95,35.

22 mei: 1. € 130,55; 2. € 117,30; 3. € 145,05.