Wijkbericht 4 januari

Van alle kanten klinken positieve geluiden over de kerstdiensten. De kerstnachtdienst was een mooi uitgebalanceerd geheel. De liederen, de filmpjes, de quiz, de verkondiging en het getuigenis sloten wonderwel op elkaar aan. De sfeer was ongedwongen en warm. Graag wil ik allen bedanken die aan deze dienst op een of ander manier hebben meegewerkt. Het was bij tijden best intensief, maar het is mooi om te ontdekken dat het mensen heeft aangesproken. We kijken ook dankbaar terug op de kerstmorgendienst, waarin we ons opnieuw konden verwonderen over Gods blijde boodschap. Kortom: we hebben volop reden om God te bedanken voor deze hoogtepunten in het leven van de gemeente.

Omzien naar elkaar

De laatste periode hebben veel gemeenteleden te maken met zorg en ziekte. Bovendien hebben wij in korte tijd afscheid moeten nemen van mevrouw Dorland-van Kampen, mevrouw Bol en mevrouw Kramer. In het ziekenhuis hebben mevrouw Budding en de heer Broekhuis onlangs een operatie ondergaan. Wij bidden voor hen die rouwdragen, revalideren en wachten op verdere medische behandelingen. Regelmatig hoor ik dat mensen meeleven erg op prijs stellen. Gelukkig gebeurt dat in ruime mate. Mooi als we elkaar in die omstandigheden laten merken een hechte gemeenschap te vormen.

“Jezus, dat lucht op!”?

Het thema van de kerstnachtdienst riep bij een aantal mensen vragen op. Is het niet ongepast mensen uit te nodigen voor een kerkdienst met dit thema? Ik begrijp dat en daarom lijkt het me goed u te laten delen in de waargebeurde achtergrond van dit citaat.

In Woerden hebben ze een ruilwinkel. Mensen bieden elkaar diensten aan, zonder dat er geld aan te pas komt. In die winkel handelen ze met een ruileenheid, kaaskoppen genaamd. Je kunt kaaskoppen verdienen of er een dienst mee ‘inhuren’. Een vrouw werkte zowel in deze winkel als in een gebedswinkel even verderop. In die gebedswinkel kwam ze een vrouw tegen die ze kort geleden in de ruilwinkel had geholpen. Toen deze vrouw de medewerkster herkende zei ze: “Ik wil graag dat u voor mij bidt, want ik maak een hele moeilijke periode in mijn leven mee. Ik heb er best wel een aantal kaaskoppen voor over.” De medewerkster was verbaasd, en zei: “Mevrouw ook zonder kaaskoppen wil ik wel voor u bidden.” Ze praatten een tijdje met elkaar en daarna legde ze de zorg van de vrouw voor aan God. Ze had het amen nog niet uitgesproken of de vrouw zei uit de grond van haar hart: “Jezus, dat lucht op!”

Bidden gaf deze vrouw lucht. Zonder dat te beseffen had ze bijna helemaal gelijk: “Jezus, dat lucht op”. Bijna, want het was niet het gebed op zich, wel degene tot wie het gebed was gericht die haar lucht gaf. Daarom heb ik aan het slot van de preek het voorstel gedaan het thema te veranderen in: “Jezus, Die lucht op”.

Jezus geeft lucht, omdat Hij vrede geeft aan mensen en tussen levens, die door onenigheid uit elkaar liggen. Jezus geeft vrede met God, waar de kloof onoverbrugbaar was. Hij doet dat omdat Hij een welbehagen heeft in mensen, in u, jou en mij.

Bedankt

Graag willen wij u van harte bedanken voor de goede wensen die wij ontvingen rond onze verjaardagen in december en de feestdagen van Kerst en de jaarwisseling.

Dinsdag 11 januari, 20.00 uur: Bijbelkring in de consistorie.

Maandag 17 januari 19.15 uur: Youth Alpha over ‘Bijbel lezen: waarom en hoe?’ door Herman Kremer.

Dinsdag 18 januari 19.30 uur: Moderamen, Elzenlaan 32.

Woensdag 19 januari, 20.00 uur: Leeskring Tom Wright, Kolhornseweg 49.

Donderdag 20 januari 20.00 uur: GGG-evaluatie, Elzenlaan 32.

ds. Gerard Kansen

Zending

De opbrengst van de zendingsbussen over het vierde kwartaal 2010 bedraagt € 134,30. Alle gevers hartelijk dank! Dit bedrag is overgemaakt naar de zending. Het totale bedrag over 2010, wat is opgebracht door de wijkgemeente ‘Diependaal’, wordt dan € 634,10. Voor al het zendingswerk dat wereldwijd gedaan wordt is echter veel geld nodig. Het is daarom fijn dat U zondags ook aan deze bussen denkt. Tevens vragen we nog altijd uw aandacht voor het inleveren van ansichtkaarten en postzegels. U kunt ze in een doos stoppen die in de hal van de kerk staat. Alvast dank voor Uw medewerking.

Namens de ZWO commissie,

Barthold Reinders

Opbrengst collecten Egelantier

De collecten van de diensten in de Egelantier, over de maanden oktober t/m december 2010, hebben in totaal € 38,– opgebracht. Dit bedrag is bestemd voor de wijkkas van de Diependaalse kerk. De opbrengst van de kerstviering, bestemd voor Hospice Kajan, bedraagt € 50,–. Hartelijk dank voor uw bijdragen.

Vriendelijke groet.

Ans Brauns.

Giften

Via G.Th. Biebericher zijn twee giften ten behoeve van de wijkkas ontvangen, t.w.: € 10,– en € 20,–.

5 december: 1. € 77,60; 2. € 73,75; 3. € 101,95.

12 december: 1. € 119,55; 2. € 100,70; 3. € 116,05; H. Avondmaal € 136,–.

19 december: 1. € 55,40; 2. € 58,70; 3. € 86,30.

24 december: 1. € 436,80

25 december: 1. € 185,20; 2. € 140,30; 3. € 199,80.

26 december: 1. € 21,–; 2. € 19,20; 3. € 20,55.

31 december: 1. € 37,60; 2. € 32,85; 3. € 32,20.

2 januari: 1. € 74,60 2. € 63,70; 3. € 102,80.